Selecteer een pagina

Als we het hebben over laadpalen voor elektrische auto’s, onderscheiden we over het algemeen de openbare laadpalen van de privé laadpalen. Maar binnen de verschillende laadpalen zijn ook nog andere dingen om ze te onderscheiden. Zo zal een bmw laadpaal al snel andere stekkers en kabels gebruiken, dan die van een ander automerk. Dit heeft te maken van de bruikbare accucapaciteit of bijvoorbeeld het maximaal laadvermogen. Wanneer je in het bezit bent van een elektrische auto, is het dus van belang om dit van tevoren uit te zoeken.

Laadkabel verschillen

Aan de zijkant van de auto zit vaak de aansluiting voor de laadkabel, echter welke er gebruikt moet worden, hangt van het model auto af. Zo is er bij de BMW ervoor gekozen, dat ieder model gebruikt maakt van de type 2 laadkabel. Deze is er in zowel een 1-fase model als een 3-fase model, en in verschillende lengtes en vermogens. Om erachter te komen welke kabel nou het beste bij jouw model auto zal passen, kan je bijvoorbeeld op de site van Soolutions kijken, die alle gegevens duidelijk op een rijtje hebben weergegeven.

Opties voor de laadpaal

Naast de verschillende kabels, kan er ook over andere opties worden nagedacht met betrekking tot de laadpaal. Denk hierbij aan de plaatsing van de paal. Wordt dit bij een eigen oprit of in de tuin, of zal de paal juist op een openbare parkeerplaats of kantoor garage terecht komen? De laadpalen met een eigen kabel hebben meestal een lengtemaat van zes of acht meter, maar dit kan bepaald worden aan de hand van het aantal auto’s en de parkeersituatie van de locatie van de paal. Er zijn ook laadpalen waar geen vaste kabel zit, maar die werken met losse oplaadkabels. Hierdoor kan iedereen ervoor zorgen dat ze de exact juiste kabel hebben die bij hun model auto past.

Hybride of elektrisch

Steeds meer en meer auto’s die we tegenkomen in het verkeer zijn elektrisch of een hybride variant hiervan. Het voordeel van een hybride auto is dat deze zowel het vermogen halen uit de elektrische motor, als uit een brandstofmotor. Het voordeel van een hybride auto is dat de korte afstanden op de brandstofmotor gereden worden, en de lange afstanden juist op de hybride modus. Je houdt dan brandstof over en raakt hier minder geld aan kwijt, terwijl je tegelijkertijd minder kritisch hoeft op te letten of de auto goed opgeladen is. Bij veel hybride auto’s is het zelfs zo, dat er een modus in zit waarmee de auto zichzelf kan opladen tijdens het rijden. Bijvoorbeeld door de wrijving bij het remmen, wordt de accu dan weer volgeladen.