Origineel was het de planning dat het Formule 1 seizoen officieel zou beginnen in het weekend van 15 maart op het Albert Park circuit in Melbourne, Australië. Wegens de COVID-19 pandemie was het helaas niet mogelijk om te racen, er moest een compleet aangepaste kalender gemaakt worden om er toch nog een officieus wereldkampioenschap van te maken. In het weekend van 5 juli kon er eindelijk weer gereden worden, de Red Bull Ring in Oostenrijk was het decor. Hoe verliep de eerste officiële race van het seizoen?
Verwachtingen vooraf
In plaats van 3 weken, vonden de testdagen dit jaar ruim 4 maanden voor de eerste race plaats. Normaliter kan je wel enigszins zeggen hoe de verhoudingen tussen de teams zijn en wie er snel en wie er langzamer zijn, er is in deze tijd ondanks de lockdown toch nog gewerkt door de teams waardoor er een boel updates op de auto’s waren aangebracht. Vooraf leek het voornamelijk tussen Mercedes en Red Bull te gaan, beide waren de sterkste tijdens de testdagen en vanuit het Red Bull kamp kwamen veel veelbelovende teksten. Zou Mercedes dan eindelijk voor de titels uitgedaagd kunnen worden?
De vrije trainingen en kwalificatie
Zestien weken nadat het kampioenschap eigenlijk had moeten beginnen, was het dan eindelijk zover. Tijdens de vrijdagtrainingen bleek het dat Mercedes het weer prima voor elkaar had, ze noteerden de twee snelste tijden bij elke training en stonden elke keer een paar tienden voor op de concurrentie. Red Bull Racing had het wat lastiger, hoewel verstappen tijdens de eerste training nog de derde tijd reedt moest hij in de tweede training genoegen nemen met de achtste tijd. De RB16 bleek toch niet helemaal stabiel te zijn, aangezien beide coureurs van Red Bull met hun bolides aan het stoeien waren. Tijdens de derde training op zaterdagochtend bleek de Red Bull een stuk stabieler te zijn, uiteindelijk eindigde Verstappen op de derde tijd, weer achter beide Mercedessen die topfavoriet waren om pole position te behalen. En zo bleek, uiteindelijk versloeg Bottas enigszins verrassend Hamilton voor pole position. Hamilton, die tijdens alle vrije trainingen de snelste was moest tijdens Q3 in de kwalificatie uiteindelijk iets meer dan een tiende toegeven op zijn ploeggenoot. Verstappen deed het maximale met een derde startpositie, op zes tienden van Bottas.
Ongelukkige race voor Max Verstappen
Max Verstappen mag zondag als enige coureur in de top tien starten op de medium band starten, waarmee hij voor een andere strategie gaat dan zijn directe concurrenten. Ook mocht Verstappen op P2 starten na een gridpenalty voor Lewis Hamilton. Na de start kon Bottas relatief rustig wegrijden, Verstappen kon hem goed volgen dus leek zich op te maken voor een mooie race totdat hij in ronde 11 problemen kreeg met zijn auto waardoor hij deze in de garage moest parkeren. Door twee safety cars en slimme pitstops werd de race toch nog spannend, Alexander Albon van Red Bull reed op nieuwe softs als derde achter Bottas en Hamilton, waardoor hij een goede kans had op de overwinning. Hij was echter te gretig en probeerde Hamilton aan de buitenkant van bocht 4 in te halen, ze raakten en elkaar waardoor Albon van de baan ging en helemaal achteraan aan moest sluiten. Hamilton kreeg hiervoor een penalty waardoor hij aan het einde teruggezet werd naar p4. Bottas kwam als eerste over de streep en werd op het podium verrassend vergezeld door Leclerc (p2) en McLaren coureur Lando Norris die hiermee zijn eerste podium behaalde. Benieuwd hoe het de rest van het seizoen gaat? Volg dan al het nieuws op Gptoday.net.