Het is een frappante wagen, maar de de Boxster heeft toch zo zijn charmes.Toen de Boxster twintig jaar geleden op de markt kwam, werd die met gemengde gevoelens ontvangen. Niet alleen de koplampen zorgden daarvoor, maar ook was er kritiek op de slechts 204 pk leverende 2.5 boxermotor. Dat houdt niet over voor een Porsche. Toch is dit het model dat (samen met de 996) Porsche heeft gered van de financiële ondergang. Gedurende de looptijd van het model zijn er veel wijzigingen geweest, met in 2002 een iets uitgebreidere facelift. De motoren kregen er allebei 8 pk bij en er kwam een nieuw interieur en parkassistent en PCM. Facelift Modellen hebben iets kleinere koplampen, een glazen ruitje in het cabriodak en opgefriste bumpers.
Aandachtspunten
Starten met een algemeen punt van aandacht: dit zijn Porsches van rond de twintig jaar oud. Controleer dus de algemene staat van de auto en houdt er rekening mee dat de prijzen van onderdelen anders liggen dan die van normale auto’s. Leverbaarheid is dan weer geen probleem, want de Boxster 986 is toegetreden tot de Porsche classic familie. Porsche heeft daarvoor 52.000 onderdelen op voorraad voor diverse modellen uit de classic familie.
- De Boxster heeft een middenmotor die achter de voorstoelen is geplaatst. Fantastisch voor de gewichtsverdeling, maar het betekent ook dat onderhoud lastiger omdat het blok minder goed bereikbaar is.
- Het liefst maak je een proefrit met een koude motor. Bij de koude start kan de motor roken en dit mag deze maar heel kort doen. Dat roken komt door de liggende cilinders. Na stilstand kan olie langs de zuigerveren lekken en in de cilinders komen. Die olie verbrandt bij de start en geeft een kleine blauwe pluim. Langer roken of moeilijk starten duidt op ernstigere problemen.
- Controleer het niveau van de koelvloeistof en controleer het koelvloeistofreservoir op een mayonaise-achtige substantie. Het kan duiden op een een lekke koppakking of in sommige gevallen lekke o-ringen van de oliekoeler. Dat is ook een bekend zwak punt van deze motoren.
Carrosserie en interieur
- Bij het openen van de deur moeten de ruiten ongeveer 15 mm te zakken. Als dat niet gebeurt is potentieel het raammechanisme defect. De cabriokap verdient altijd extra aandacht. We hebben een uitgebreide video over tweedehands cabrio’s, maar hier zijn de belangrijkste punten om te checken:
- Sluit het dak goed bij ramen, de voorruit etc.
- Sommige daken sluit je met de hand, andere elektrisch en soms is het zelfs een combinatie van die twee. Check altijd of alle mechanismen doen wat ze moeten doen en of de elektrische componenten (indien aanwezig) naar behoren functioneren.
- Controleer algehele staat van het dak. Komen de bevestigingspunten goed bij elkaar? Is het stoffen kapje nog waterdicht?
Dit zijn aandachtspunten die tot betrekking zijn bij de aankoop van jouw boxster. Laat de auto checken bij een Porsche Specialist die kan jou Porsche boxster onderhouden om hem rijklaar te maken.